středa 12. října 2011

O Windows a UNIXu

Schválně, jaký operační systém používáte? A jaký je podle vás nejlepší?
Může se to zdát jako zbytečná otázka, nicméně u mě se odpovědi liší.
Jak je to možné? A jak jsem k tomu dospěl?
Ještě tak před půlrokem bych na UNIXový systém nesáhl ani vidlemi (opravdu nesnáším paskvil widle). Všichni ortodoxní "Linuxáci" (vím, že to není totéž, ale na moc hard-core BSD nebo Solaris uživatelů jsem nenarazil) mi přišli svými názory jako doslova fanatici (a neříkám, že spousta jich fanatických není), kteří pod každým článkem o sebemenší chybce ve Windows píšou, jak na Linuxu podobné problémy nejsou apod. Obzvlášť směšný je ten "Na Linuxu viry nejsou".
Situace se změnila s mým nástupem na VŠ (FIT ČVUT), kde jsem prostě musel začít používat UNIX. Poměrně rychle jsem pak zjistil, že spousta věcí je v UNIXu opravdu řešena mnohem lépe než ve Windows (aktualizace, logika file-systému, Terminál...) a že programování (komě .NET) je tam pohodlnější.
Přesto je můj primární operační systém i nadále Windows a to z jednoho hlavního důvodu: Aplikace.
Vím, že většina aplikací má alespoň alternativu pro UNIX, když už ne přímo port, ale některé prostě ne:

  • Microsoft Visual Studio - je to podle mě nejlepší IDE, co existuje a na .NET není nic lepšího
  • Adobe Photoshop - a kdo říká, že třeba GIMP ho dokáže nahradit, jednoduše neví o čem mluví
  • Microsoft Office - jsou prostě lepší než LibreOffice apod.

Takže ačkoli si myslím, že UNIX je lépe navržený atd. budu používat primárně Windows a UNIX jen virtualizovaně. Škoda, ale alespoň je to zajímavější...
A jak jste na tom vy?

Update 28.2.2012
Nedávno jsem si pořídil sub-notebook čistě jen na práci (programování, TeX, pročítání slidů z přednášek, atd.). Do dual bootu jsem si tam nainstaloval Linux Mint a od té doby jsem na něm do Windows skoro nenabootoval. Všechny důvody pro Windows uvedené výše totiž na tomto počítači neplatí: Programuju v jazycích mimo .NET (tedy nepotřebuju Visual Studio), nedělám tam grafiku (tedy nepotřebuju Photoshop) a texty píšu v TeXu (tedy nepotřebuju Word).
Přesto si troufám tvrdit, že Linux ještě dlouho zůstane okrajovou záležitostí. Proč si to myslím viz tento příspevěk. Každopádně se pro mě svět operačních systémů v poslední době rozdělil takto: Linux=práce, Windows=zábava.

Žádné komentáře:

Okomentovat